شاهپسند (Verbena sp)

معرفي گل و گياهان زينتي، انواع گلخانه، و سيستمهاي كشت در گلخانه

شاهپسند (Verbena sp)

 خانواده Verbenaceae و بومي مناطق آمريكاي جنوبي و شمالي مي باشد. بيش از 70 گونه دارد كه در بين آنها گونه هاي يكساله و دائمي و مقاوم به سرما يافت مي شود. برگهاي انبوه آن به صورت دندادنه دار و سبز روشن بوده و گلها به صورت خوشه اي متراكم به رنگهاي بنفش صورتي، قرمز، سفيد، كرم، نارنجي ديده ميشود.

 

شرايط نگهداري:

نور: كامل و آفتابي، آبياري متوسط

 

حرارت: تا دماي حداقل صفر درجه را تحمل ميكند.

 

خاك مناسب: خاك باغچه و خاكبرگ يا خاك باغچه و كود دامي پوسيده

 

   تكثير: از طريق بذر و قمله صورت ميگيرد. بذر را در اواخر زمستان در شاسي كاشته و سپس نشاءها را در ارديبهشت ماه در محل اصلي با فاصله 15-20 سانتيمتري از يكديگر ميكارند.

   براي ازدياد از طريق قلمه در فصل بهار قلمه هايي از پايه هاي مادري كه زمستان را در گاخانه سرد يا زير شاسي نگهداري نموده اند برداشت كرده و در بستر مناسب تا زمان ريشه دار شدن قرار مي دهند/ قلمه ها باي از شاخه هاي جوان تهيه شود.

   ميوه هاي و گلهاي آن حشرات و پرندگان را به خود جلب ميكند.

   گونه هاي معروف اين گياه به صورت درختچه هاي بزرگ بوده كه ارتفاعشان به بيش از 4 متر هم ميرسد. بعضي از انواع به صورت رونده بوده و بعضي از گونه ها ارتفاع كوتاهي داشته و قابليت نگهداري در گلدان را دارند. گلهاي اين گل به صورت دسته اي بوده و حتي تنوع رنگي بر روي يك دسته نيز ديده ميشود. اين گياه جنبه تزئيني داشته و گلهاي بي بو هستند. برگها زبر و سوزني مانند هستند و ممكن است كه در پوست ايجاد حساسيت كنند. رشد گياه سريع است و در شرايط مساعد از اوايل بهار تا اواخر پاييز گل ميدهد.

   گلهاي اين گل داراي رنگ ماوراءبنفش هستند كه پروانه ها و انواع مگسها را به سوي خود جلب ميكنند و منبعي از ششهد را در اختيار آنها قرار ميدهد. اگر از اين گياه در منزل استفاده كنيد به زودي شاهد رفت و آمد پروانه هاي به اين گل خواهيد بود.

  بهتر است كه اين گياه در مكاني كاشته شو كه جمع كردن برگهاي و گلهاي ريخته شده آن راحت باشد و براي كنترل بهتر است كه آن را هرس نكنيد و تنه در بهار و تابستان، ساقه هاي خشكيده را جدا كنيد. 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.