لوبليا (Loblia)

معرفي گل و گياهان زينتي، انواع گلخانه، و سيستمهاي كشت در گلخانه

لوبليا (Loblia)

   گياهي با نام علمي Loblia و از خانواده Lobliaceae است. گياهي چند ساله است كه به صورت يكساله كشت ميشود و گلها به رتگهاي آبي، سفيد و مايل به آبي، قرمز، بنفش، صورتي مي باشد. مناسب كشت در سبدهاي آويزان ميباشد. اين گياه دارويي بوده و بعضي از ارقام آن جزو گياهان خطرناك ميباشد.

   گلدهي از خرداد تا اوايل مهر ميباشد. در تابستان به نوسانات نور مقاوم بوده و در آفتاب كامل تاسايه كامل به خوبي گل ميدهد. محيط خنك و مرطوب را ميپسندد. نسبت به سربرداري از خود واكنش نشان ميدهد و توليد انشعابات زياد و شاخه هاي متعدد ميكند. تكثير هم از طريق كاشت بذر در اواخر زمستان امكان پذير است.

   گونه L. erinus گياهي چند ساله است ولي به صورت يكساله كشت ميشود. گلهاي آن كوچي و بيضي شكل و شبيه پروانه، به رنگهاي آبي، سفيد متمايل به آبي، قرمز و بنفش است. مناسب كاشت در حاشيه، سبدهاي گل آويزان و يا گلدان ميباشد. هرجا كه نياز به ايجاد يك كفپوش زونده باشد گياه باارزشي است.

   گونه ديگر آن L. cardinalis است كه گياهي دائمي با ارتفاع 60 سانتيمتر بوده و گلهاي آن به رنگ سفيد، قرمز و صورتي در انتهاي شاخه مشاهده ميشود. تمام بخشهاي اين گياه سمي است.

   يكي از تفاوتهاي مهم كه لوبلياي يكساله را با انواه چندساله متمايز ميكند اين است كه گياهان يكساله از اطراف رشد كرده و گسترش مي يابد و گلهاي آن آبي رنگ ميباشد در حاليكه گياهان چندساله به سمت بالا رشد ميكنند و طويل ميشوند. لوبليا در محيطي به نسبت خنك و مرطوب در باغ رشد خوبي دارد. در مقابل نوسانات نور مقاوم است و در آفتاب كامل تا سايه كامل به خوبي گل ميدهد. در شرايط روز بلند به مقدار زياد گل ميدهد. نوردهي گياه در زمستان كه طول روز كمتر 12 ساعت است گلدهي را تسريع ميكند. در بهار بعد، وقتي گياهان در دماي بالاتر رشد ميكنند سايه دهي به ايجاد گياهان كوتاه و متراكمتر كمك ميكند. اما بهترين رشد را در مناطق با آب و هواي خنك دادرد. در مناطق گرم بايد در سايه كشت شود. اگر در مراحل اوليه رشد و نمو گياهان سرزني شوند انشعابات زياد و گياه پرپشت خواهد شد. با كاهش رشد گياهان ميتونا آنها را سربرداري كرد تا رشد تحريك شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.