آليسوم (Alysum)

معرفي گل و گياهان زينتي، انواع گلخانه، و سيستمهاي كشت در گلخانه

آليسوم (Alysum)

   گياهي با نام علمي Alysum و از خانواده crucuferae ميباشد. مبدا آن نواحي مديترانه و جزاير قناري است. افزون بر رقمهاي يكساله كه بيشتر در گلكاري كشت و كار ميشوند، رقمهاي چندساله آن هم وجود دارد. ارتفاع حدود 20 سانتيمتر يا كمتر است و گسترش به نسبت وسيعي دارند. انسعابات گياه زياد بوده و هر انشعاب به خوشه اي از گل ختم ميشود. گياه در مرحله گلدهي به صورت فرشي از گل زمين را ميپوشاند.

   اين گياه به دليل معطر بودن و داشتن بويي شبيه به عسل، بسيار موررد علاقه زنبورعسل ميباشد. بنابراين زنبورداران ميتوانند با كشت آن در باغ خود خيال ملكه را راحت كنند.

   به خاطر داشته باشيد در باغهاي صخره اي به دليل شيب دار بودن و ارتفاع داشتن، استفاده از گياه هاي رونده و مينياتوري مثل آليسوم، فرانكنيا، گازانيا و غيره نتيجه بهتري مي دهد.

   دوره گلدهي از اواسط بهار تا فرا رسيد سرما و يخبندان انتهاي پاييز ادامه دارد.

   اين گياه از نمونه هايي است كه وقتي در مكان خود مستقر شد و شروع به گلدهي كرد، به آبياري متوسط تا كم نياز دارد يعني بايد بگذاريم تا سطح خاك تقريبا خشك شود و بعد به گياه آب بدهيم. آبياري بيش از اندازه و خيس بودن هميشگي خاك پاي گياه از جمله عوامل عدم رشد و عدم گلدهي مناسب اين گياه است. همچنين در اين شرايط احتمال شيوع برخي از بيماريهاي قارچي و پوسيدگي پايين ساقه هاي گياه افزايش مي يابد.

   گرماي هوا در طي تابستان ميتوناد منجر به كاهش گلدهي اين گياه شود اما با فرارسيدن انتهاي تابستان و فصل پاييز مجددا شاهد گلدهي بيشتر اين گياه خواهيم بود. توجه كنيد كه اين گياه در مناطقي با دماي بالاي صفر درجه سانتي گراد در طي زمستان ميتوانند تا چندين سال به زندگي خود ادامه دهند.

   اگر گلهاي پژمرده هرس شوند دوران گلدهي اين گياه طولانيتر ميشود. البته به دليل علفي بودن اين گياه چيدن تك تك ساقه هاي پژمرده سخت است بنابراين ميتوان بعد از اتمام اولين توج گلدهي، با كمك قيچي هرس، بوته ها را به شكل يكنواخت و تا يك دوم ارتفاع آن سرزني كرد. بعد از مدتي ساقه هاي جديد مي رويد. گلهاي بيشتري نيز توليد ميكنند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.