فلوكس

معرفي گل و گياهان زينتي، انواع گلخانه، و سيستمهاي كشت در گلخانه

فلوكس

اين گياه با نام علمي Phlox paniculata و از خانواده Polemoniaceae داراي گونه هاي يكساله و دائمي با برگهاي كشيده و گلهاي فراوان و مجتمع است. رنگ گل در فلوكس قرمز، صورتي، بنفش و سفيد ميباشد.

هرس: بعد از اتمام گلدهي، اقدام به هرس گياه بكنيد.

گلدهي: فصل گلدهي از آغاز تابستان شروع ميشود و تا اوائل پاييز ادامه دارد.

روش نگهداري: نسبت به سرما مقاوم و آفتاب دوست است.

تكثير: به دو روش امكان پذي است.

1- بذر فلوكس يكساله را در اواخر زمستان تا اوائل بهار كاشته ميشوند و بعد حدود يك ماه آن را نشاء ميكنند.

2- قلمه ساقه: در اواخر پاييز و يا اواخر زمستان اقدام شود.

   منشآ فلوكس آمريكاي شمالي و داراي 67 گونه يكساله و چند ساله است كه گلهاي آن به صورت گل آذين ديهيم يا گرزن خوشه اي و گاهي حالت ستاره اي شكل قرار دارند. گلها در رنگهاي بنفش، صورتي، قرمز و آبي مايل به ارغواني يا سفيد مشاهده ميشود كه گاهي وسط آن داراي متمايز است. برگها كشيده يا نيزه اي شكل و بدون  دمبرگ بوده كه به صور تمتقابل قرار دارند. گاهي برگهاي بالايي متناوب هستند.

   زيستگاه طبيعي اين گياه: مناطق خشك، دامنه هاي و بيشه زارها و در اتفاعي بين 1500 تا 2000 متري از سطح دريا مي باشد. فلوكس داراي گلهاي بسيار زيبا و خوش رنگ و معطر است و از آنجا كه در برابر خشكسالي مقاوم است و نگهداري از آن بسيار ساده ميباشد.، گياه زينتي محبوبي شمارده ميشود. اين گياه مناسب براي كاشت در باغها، باغهاي سنگي و پاسيو ميباشد و به عنوان گياه پوششي نيز بسيار مناسب است.

   در فصل شكوفايي، اين گياه ظاهري بسيار جذاب و زيبايي پيدا ميكند و مانند تپه اي از گل مشاهده ميشود و زنبورهاي بسياري را به سمت خود جذب ميكند. گلها در پاييز به ميوه تبديل ميشود كه ارزش خاصي ندارد (جنبه زينتي ندارد و قابل خوردن نيز نيست).

   در كل سه اصل مهم براي پرورش اين گياه وجود دارد:

1- گونه هاي جنگلي (مانند فلوكس آبي و فلوكس خزنده) محيط نسبتا مرطوب، خاكي عني از هوموس و نور كامل تا نيمه سابه لازم است.

2- گونه هاي فلوكس كم برآمده (مانند فلوكس شني و چتوهوچي) به طور متوسط خاكهاي لومي يا شني با زهكش خوب را ترجيح ميدهند و نياز به نور مستقيم آفتاب دارند. 

3- گونه هاي فلوكس مرزي (مانند فلوكس كارولينا، فلوكس چمن زار وفلوكس باغچه اي) خاكهاي مرطوب با زهكش خوب و همچنين غني از مواد غذايي را ميپسندند و نياز به نور كامل تا نيمه سايه دارد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.